Μαχαγιάνα «Οι Μεγάλες Διδασκαλίες του Βουδισμού»
[κιν.: dàchéng 大乘, σανσκ.: mahāyāna महायान]



Ο Βουδισμός Θεραβάντα [κιν.: shàngzuò bù fójiào 上座部佛教, πάλι: theravāda थेरवाद], προέρχεται από τη Σανσκριτική λέξη Σθαβιραβάντα [σανσκ.: sthaviravāda स्थविरवाद], που σημαίνει η “Διδασκαλία των Γηραιών” και επικεντρώνεται κυρίως στην περισυλλογή και τη συγκέντρωση, το όγδοο από την Ευγενή Οκταπλή Ατραπό [κιν.: bā zhèngdào 八正道, σανσκ.: āryāṣṭāṅgamārga आर्याष्टाङ्गमार्ग]. Ως εκ τούτου, επικεντρώνεται σε μια μοναχική ζωή και στην ακραία ανάλωση του χρόνου για διαλογισμό. Αυτό δεν άφησε πολλά περιθώρια για το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας να συμμετάσχουν, έτσι, ένα νέο σχίσμα εκτινάχθηκε μέσα στις τάξεις του Βουδισμού κατά το πρώτο αιώνα Κ.Ε, που θα επιχειρούσε να αναδιατυπώσει τις διδασκαλίες του Βούδα για να φιλοξενήσει ένα μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων.

Ο νέος Βουδισμός ονομάστηκε Μαχαγιάνα [κιν.: dàchéng 大乘, σανσκ.: mahāyāna महायान], “Οι Μεγάλες Διδασκαλίες του Βουδισμού” ή το Μεγάλο Όχημα, δεδομένου ότι θα μπορούσε να φιλοξενήσει περισσότερους ανθρώπους και περισσότερες πιστούς από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Οι ίδιοι διακρίνονται από τον κυρίαρχο Βουδισμό Θεραβάντα, αναφερόμενοι περιφρονητικά στη Θεραβάντα ως Χιναγιάνα [κιν.: xiǎochéng 小乘, σανσκ.: hīnayāna हीनयान]. Οι οπαδοί της Μαχαγιάνα, ωστόσο, δεν θεωρούσαν ότι δημιούργησαν ένα νέο ξεκίνημα για τον Βουδισμό, αλλά ισχυρίζονταν ότι ανακτούν τις αρχικές διδασκαλίες του Βούδα, με τον ίδιο τρόπο που οι Προτεστάντες μεταρρυθμιστές του δέκατου έκτου αιώνα στην Ευρώπη ισχυρίστηκαν ότι δεν δημιούργησαν ένα νέο Χριστιανισμό, αλλά ανέκτησαν την αρχική του μορφή. Οι οπαδοί της Μαχαγιάνα ισχυρίστηκαν ότι ο Κανόνας των γραφών, αντιπροσώπευε τις τελικές διδασκαλίες του Βούδα και απέδιδαν το γεγονός των πεντακοσίων χρόνων απουσίας αυτών των διδασκαλιών με τον ισχυρισμό ότι αυτές ήταν μυστικές διδασκαλίες που είχαν εμπιστευθεί μόνο στους πιο πιστούς.

Όποια και αν είναι η προέλευση των δοξασιών της Μαχαγιάνα, αντιπροσωπεύουν μια σημαντική εκκίνηση στη φιλοσοφία. Όπως και στη Προτεσταντική Μεταρρύθμιση, ο γενικός στόχος της Μαχαγιάνα ήταν να επεκτείνει τη θρησκευτική εξουσία σε έναν μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων και όχι να συγκεντρώνεται στα χέρια των λίγων. Οι Μαχαγιανιστές κατάφεραν να μετατρέψει τον Βουδισμό σε μια πιο εσωτερική θρησκεία με την ανάπτυξη της θεωρίας των διαβαθμίσεων της Βουδότητας [κιν.: fó 佛, σανσκ.: buddhatva बुद्धत्व]. Στην κορυφή ήταν η ίδια Βουδότητα που προηγήθηκε από μια σειρά ζωών, των Μποντισάτβα [κιν.: púsà 菩薩, σανσκ.: bodhisattva बोधिसत्त्व]. Η ιδέα αυτή του Μποντισάτβα ήταν μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες του Βουδισμού Μαχαγιάνα. Ο Μποντισάτβα ή το «Ον της Σοφίας", επινοήθηκε αρχικά για να εξηγήσει τη φύση των προηγούμενων ζωών του Βούδα. Προτού ο Βούδας εισήλθε στην τελική του ζωή ως Σιντάρτα Γκοτάμα [κιν.: xī dá duō qiáo dámó 悉達多 喬達摩, σανσκ.: siddhārtha gautama िद्धार्थ गौतम], είχε περάσει πολλές ζωές προσπαθώντας προς τη Βουδότητα. Σε αυτές τις προηγούμενες ζωές ήταν ένας Μποντισάτβα, ένα είδος "Βούδα σε αναμονή", που εκτελούσε πράξεις απίστευτης γενναιοδωρίας, χαράς και συμπόνιας προς τους συνανθρώπους του. Μια ολόκληρη ομάδα λογοτεχνίας μεγάλωσε γύρω από αυτές τις προηγούμενες ζωές του Βούδα, που ονομάζεται Τζάτακα [κιν.: běn shēng jīng 本生經, σανσκ.: jātaka जातक] «Ιστορίες Γέννησης".

Αν και δεν γνωρίζουμε πολλά για τις πρώιμες μορφές του Βουδισμού, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι πρώτοι οπαδοί πίστευαν ότι υπήρχε μόνο ένας Βούδας και ότι δεν θα ακολουθήσουν άλλοι. Σύντομα, όμως, το δόγμα του Μαϊτρέγια ή «Μελλοντικού Βούδα" [κιν.: mílè púsa 彌勒菩薩, σανσκ.: maitreya मैत्रेय], άρχισε να επιβεβαιώνεται. Στο πλαίσιο αυτό, οι Βουδιστές πίστευαν ότι ένας δεύτερος Βούδας θα έρθει και θα καθαρίσει τον κόσμο. Επίσης πίστευαν ότι ο πρώτος Βούδας προφήτευσε αυτό τον μελλοντικό Βούδα. Αν ένας μελλοντικός Βούδας πρόκειται να έρθει, αυτό σήμαινε ότι ο δεύτερος Βούδας είναι ήδη στη γη, περνώντας τη μία ζωή μετά την άλλη. Έτσι, κάποιος στη γη είναι ο Μαϊτρέγια. Θα μπορούσε να είναι το πρόσωπο που μας δίνει τροφή. Θα μπορούσε να είναι ένα παιδί που παίζει στο δρόμο. Θα μπορούσε να είσαστε εσείς. Τι θα γινόταν εάν υπάρχουν περισσότεροι από έναν Μαϊτρέγια; Πέντε; Δέκα; Ένα δισεκατομμύριο; Αυτό αυξάνει σίγουρα τις πιθανότητες ότι εσείς ή κάποιος που γνωρίζετε είναι ένας μελλοντικός Βούδας.

Ο στόχος του Βουδισμού Θεραβάντα είναι πρακτικά ανέφικτος. Για να γίνει ο Βουδισμός μια πιο εσωτερική θρησκεία, οι Μαχαγιανιστές εφηύραν δύο βαθμούς Βουδιστικής επίτευξης πριν να γίνει κάποιος Βούδας. Ενώ ο Βούδας ήταν η υψηλότερη επιδίωξη, κάποιος θα μπορούσε να γίνει ένας Πρατιέκα Βούδας [[κιν.: yuán jué fó 緣覺佛 | pì zhī fó 辟支佛, σανσκ.: pratyeka-buddha प्रत्येक बुद्ध], που είναι, αυτός που έχει αφυπνιστεί ως προς την αλήθεια, αλλά το κρατά μυστικό. Κάτω από τον Πρατιέκα - Βούδα είναι ο Άρχατ ή «Άξιος» [κιν.: āluóhàn 阿羅漢, σανσκ.: arhat अर्हत्], ο οποίος έχει μάθει την αλήθεια από τους άλλους και την έχει συνειδητοποιήσει ως αλήθεια. Ο Βουδισμός Μαχαγιάνα έχει καθιερώσει τον Άρχατ, ως την επιδίωξη για όλους τους πιστούς. Ο πιστός ακούει την αλήθεια, την συνειδητοποιεί ως αλήθεια και στη συνέχεια περνά στη Νιρβάνα [κιν.: nièpán 涅槃, σανσκ.: nirvāṇa निर्वाण]. Αυτό το δόγμα της Επίτευξης του Άρχατ είναι η βάση για αυτό το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό της Μαχαγιάνα που έχει ως στόχο να τους συμπεριλάβει όλους.

Τέλος, οι Μαχαγιανιστές ολοκλήρωσαν τη μετατροπή του Βουδισμού από φιλοσοφία σε θρησκεία. Ο Βουδισμός Θεραβάντα υποστηρίζει ότι ο Βούδας ήταν ένα ιστορικό πρόσωπο το οποίο, με το θάνατό του, έπαψε να υπάρχει. Υπήρξαν, ωστόσο, ισχυρές τάσεις για τους βουδιστές να λατρεύουν το Βούδα ως κάποια θεότητα. Οι τάσεις αυτές πιθανόν να είχαν αρχίσει ήδη από τη διάρκεια της ζωής του Βούδα. Οι Μαχαγιανιστές ανάπτυξαν μια θεολογία του Βούδα που ονομάζεται το δόγμα των «Τριών Σωμάτων» ή Τρικάγια [κιν.: sānbǎo shēn 三寶身, σανσκ.: trikāya त्रिकाया]. Ο Βούδας δεν ήταν ένα ανθρώπινο ον, όπως ήταν στο Βουδισμό Θεραβάντα, αλλά η εκδήλωση ενός συμπαντικού, πνευματικού όντος. Αυτό το ον είχε τρία σώματα. Όταν καταλάμβανε τη γη με τη μορφή του Σιντάρτα Γκοτάμα, πήρε το Σώμα της Μαγικής Μεταμόρφωσης [κιν.: huàshēn 化身, σανσκ.: nirmānakāya]. Αυτό το Σώμα της Μαγικής Μεταμόρφωσης ήταν μια προέκταση του Σώματος της Μακαριότητας [κιν.: yīng shēn 應身, σανσκ.: saṁbhoga-kāya], το οποίο καταλαμβάνει τους ουρανούς με τη μορφή ενός κυρίαρχου και κυβερνώντος συμπαντικού θεού. Υπάρχουν πολλές μορφές του Μακάριου Σώματος, αλλά αυτό που κυβερνάει το κόσμο μας είναι ο Αμιτάμπα [κιν.: āmítuófó 阿彌陀佛, σανσ.: amitābha अमिताभ] που ζει σε ένα παράδεισο στους δυτικούς ουρανούς που ονομάζεται Σουκαβάτι ή "Χώρα της Αγνής Μακαριότητος" [κιν.: jílè shìjiè極樂世界, σανσκ.: sukhāvatī सुखावती]. Τέλος, το Σώμα της Μακαριότητος αποτελεί προέκταση του Σώματος της Υπόστασης [κιν.: fǎshēn 法身, σανσκ.: dharmakāya], που είναι η αρχή που διέπει το σύνολο του σύμπαντος.

Αυτό το Σώμα της Ουσίας, η αρχή και ο κανόνας του σύμπαντος, έγινε συνώνυμο με τη Νιρβάνα. Ήταν ένα είδος συμπαντικής ψυχής, και η Νιρβάνα έγινε η υπερβατική ένωση με αυτή την συμπαντική ψυχή.

Απόσπασμα από το Βιβλίο
«Αλήθεια»
ISBN: 960-90552-0-6
Με την άδεια των Συγγραφέων

Επιστροφή στη προηγούμενη


Σας Υπενθυμίζουμε ότι: Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου http://www.shaolin-kungfu.gr, διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά και μόνο για προσωπική χρήση. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, άνευ εγγράφου αδείας του shaolin-kungfu.gr συμφώνως προς τη Νομική Βάση περί πνευματικής ιδιοκτησίας, συγγενικών δικαιωμάτων και πολιτιστικών θεμάτων και κυρίως του Ν. 2121/93, αρ. 66Α ή νεωτέρου αυτού. Παρακαλούμε σημειώσατε ότι παραβίαση των πνευματικών ή οποιονδήποτε άλλων προστατευόμενων δικαιωμάτων μας μπορεί να οδηγήσει σε αστικές ή ποινικές διαδικασίες εναντίον σας.